Narrative kurser

Supervisionskursus

Dato ikke fastsat
  • Pris:
  • Opstart: 4. feb. 2025
  • Antal dage: 12 dage
  • Dato: 4 & 5 Februar 2025
  • Tid: kl. 9.00-16.00
  • Sted: Trianglen
  • Antal deltagere: Max. 20 deltagere
  • Undervisere: Anne Saxtorph
  • Tilmeldingsfrist senest: 5/01 2025
  • Afmeldingsfrist senest: 5/01 2025
Forside > Kurser > Supervisionskursus

Narrativt supervisionskursus med fokus på træning i de narrative ideer og praktiske supervisionsgreb. Kurset er til dig som er ny og ikke så erfaren supervisor, og som ønsker at udvikle dine færdigheder inden for supervision. Det kan være ift. at dygtiggøre dig til at afholde individuel -og eller gruppesupervision med udgangspunkt i en arbejdsplads sager. Du er måske allerede intern supervisor, eller ønsker dig at blive det? Eller du har et ønske om at få dig et job hvor supervision er en del af jobfunktionen.

Supervision virker så let, når man har et ønske om at dele sin viden. Men at være i en læringsposition med andre kan vise sig at have flere komplekse forhold, som man ikke lige har forestillet sig. Derfor er det klogt, at få noget viden omkring de processer som supervision er en bærer af,  uanset form og teoretisk ståsted. Det narrative har den fordel, at det metodisk handler om at blive klogere på kontekster, problemers diskursive element og den supervisand, som ønsker mere viden omkring sit eget arbejde, egne værdier og nogle gange – egen stilart.

Kurset i supervision er absolut tænkt som et intensivt begynderkursus i de specifikt de narrative og systemiske greb, hvor udfoldelse af problemfortællinger, spørgsmålsproduktion og lytning er de centrale omdrejningspunkter. Derudover teori indspark omkring facilitering, undersøgelse af hvad hvordan man kredser et emne ind, og får fokus linet op. En supervisand ved ikke altid hvad det handler om. Men det skal en supervisor gerne være i stand til at finde ud af ved at spørge i runder, at indkredsende spørgsmål til situation, respons, relationsdynamikker, tidligere historier, og ikke mindst intrasenter.

Hvad er Narrativ Supervision?

Hvordan er supervision narrativ? – og hvad skal vi bruge narrativ supervision til? Narrativ supervision er en form for grundig arkælogisk undersøgelse, hvor vi udfolder problemfortællingen i detaljer. Her er det vigtig at få flere perspektiver med, foruden fokus på at alles stemmer kan blive inddraget for at se hvad der rør sig for den enkelte involveret. Det gøres med spørgsmål til tiden, hvor det står på, de relationer som er relevante, men også helt fysisk hvor det foregår. Det vil sige undersøgelsen af kontekst, frem til de relevante til responser, evaluering af disse og hele relationen til problemet, som kan formes omkring diskursen, som problemet bor i kraft af. Der er altså ikke noget der tages for givet af supervisor – bortset fra, at netop supervisor kender processen til at være langsom, grundig og smidig ift. at lytte efter supervisandens interesseflade. Hvorfor tages dette op? Dette er en læringsdiciplin, som fremhæver at give slip på den almindelige form for ekspertforståelse, i retning af samskabelse og procesforståelse.

Vores formål med kurset er at undersøge hvordan vi kan være hjælpsomme “overbliksskabere” med fokus på hvad der er på spil i en arbejdssag. Hvordan i supervision undersøge alle forhold og alle interessenter i sagen, så mange perspektiver bliver fremlagt. Hvordan kan supervisor være undersøgende med sine åbne narrative spørgsmål, frem for problemløsende, da vi jo ofte arbejder som supervisorer i et felt hvor vi ikke selv har den fulde viden om brugergruppen. Vi skal derimod kunne facilitere og at skabe udfoldelse af problemfortællingen, så den netop ikke fortsætter med at være faståst og skabe ideer om en forsimplet retning imod en enkel løsning.

Kurset er ” hands-on” supervisionstræning

Kurset er tænkt, som et narrativt kursus, som tilbyder dig at tage supervisions cases med at øve sig på.  Foregår over en weekend. Kurset indeholder en blanding af teoretiske mindre oplæg, mange praktiske øvelser, konkret supervisions træning og regulære øvelser i supervision på supervisionserfaringer.  Du vil opdage, at meget læres igennem praksis og feedback og supervision.

Indhold:

  • Træning i 1. og 3. persons lytning i supervision
  • Udvikling af spørgsmål der rykker i konteksten der trykker
  • Undersøgelse af “udenom” problemerne i sagen
  • Emotionelle forhold og magt i grupper
  • Tavlebrug og sprogbrug i supervisionen
  • Team modeller og facilitering af dem

Historiefortællingens magt

Kurset i supervision har fokus, på at forstå kraften i historiefortælling og dens forhold til de gældende på magtstrukturer på en arbejdsplads. Supervisorer skal anerkende supervisandens historie, lytte til de dominerende narrativer, der kan både marginalisere eller undertrykke. Men samtidig være opmærksom på, hvordan andre fortællinger kan tales frem og gøres gyldige som modvægt og modhistorier overfor de negative tyngende fortællinger.

Dekonstruktion og supervision

Supervisionskurset vil også gøre noget ud lære dig, hvordan du kan anvende dekonstruktion som metode, som handler om at kunne adskille og udforske personer og problemfortællingerne. De forskellige lag af supervisandens erfaringer skal udfoldes og undersøges tekstnært på det konkrete erfaringsniveau. Det træner vi ved at identificere og adskille problematiske overbevisninger, og fx se dem i lyste af de normative narrativer.

Støttende undersøgelse af supervisandens egen stilart

Dernæst vil kurset i supervision anvende støttende supervisor teknikker for at skabe et miljø, hvor supervisanden føler sig både anerkendt, hørt, forstået og støttet. Dette kan inkludere at validere supervisandens følelser, styrke deres agens, modstandskraft, og hjælpe dem med at finde mening i deres erfaringer​​.

Hos os i Narrative Perspektiver, er det vigtigt at opbygge en atmosfære af tillid og åbenhed i supervisionsrummet, hvor supervisanderne kan reflektere over egne praksisser, udfordringer og succeser. Supervisorer bør også fremme en dyb forståelse af den komplekse dynamik mellem vold, traumer og modstand som kommer op i sager, samt den supervisions proces, der understøtter forandringsprocesser og gruppedynamikker, som fordrer samarbejde og fælles fagligt sprogbrug.

Har du spørgsmål eller ønsker at høre mere?
Ønsker du at lære mere om vores narrative tilgang, vælge det rette kursus eller uddannelse, eller bare ønsker at tale med en professionel om dine udfordringer.

Kontakt os via telefon og e-mail. Vi ser frem til at hjælpe dig videre på din rejse mod personlig og faglig udvikling.